Filtr do oczka wodnego.

 


Krótko i zwięźle pokaże jak zrobiłem filtr do oczka, zasilany od dołu.

Nie mam żadnego doświadczenia w tym zakresie, to mój pierwszy filtr, sam szukałem w internecie jak zrobić, więc nie sugerujcie sie do końca tym opisem.

Do  budowy użyłem dwa pojemniki 240 litrowe na odpady. pierwszy to filtr mechaniczny, drugi biologiczny, za trzeci filtr można uznać strumień.

Pompa zasilająca filtr Jebao 15 000 l/h   135 W  Wąż z pompy do filtra  40 mm.

króciec łączący wąż z rurą pvc 40
Na schemacie widać jak przechodzą rury. 




Wąż z pompy 40 mm z rurą pvc 40 mm połączyłem za pomocą króćca. Dalej rura 40 mm przechodzi przez zbiornik, aż do dna pod kratkę, zakończona trójnikiem, do trójnika podłączyłem krótkie odcinki rur, z nawierconymi otworami.  20 cm na dnem  zbiornika umieściłem kratkę trawnikową, opartą na rurkach.


   Z pierwszego pojemnika woda się przelewa rurą 50 mm do dna drugiego filtra.W drugim filtrze na górze odpływ do oczka, strumienia,kaskady.
   W pierwszym filtrze (nad rurą łączącą 2 zbiorniki) zrobiłem drugi odpływ 50 mm bezpośrednio do strumienia, jest to zabezpieczenie przed przelaniem zbiornika. 
   Do drugiego zbiornika idzie rura do dna, tak samo jak w pierwszym, z tą różnicą, że 50 mm. Odpływ do strumienia też 50 mm.





Na samym dole pojemników, pod kratką umieściłem kurki spustowe, do spuszczania szlamu, zanieczyszczeń.  Otwory na rury wykonywałem otwornicą, tak by rura przechodziła ciasno, uszczelniłem łącze klejem uszczelniaczem elastycznym.

 Jedno połączenie wykonałem uszczelką wlotową typu delfin i jest to chyba najlepsze połączenie. Wszystkie są szczelne, ale wykonane uszczelniaczem są trwałe, stałe, zaś uszczelką delfin można rozbierać.

Połączenie uszczelką typu delfin.

 


Wkłady filtracyjne w pierwszym filtrze kolejno od dołu to:
  • szczotki filtracyjne 25 sztuk długość 50cm związane ze sobą drutem
  • gąbka gruboziarnista 15 ppi
  • mata japońska
  • mata kokosowa





Wkłady filtracyjne w drugim filtrze, pierwsza warstwa od dołu, to keramzyt w woreczkach, kupiony luzem i przesypany do siateczkowych woreczków.
Druga warstwa to BioBale, krążki ceramiczne, pierścienie Białeckiego wszystko w siateczkach.
Na góre kamienie jako obciążenie dla keramzytu. 
Całość przykryłem siatką maskującą.







W pierwszej części strumienia, gdzie woda wypływa z filtra, będą zasadzone kosaćce, sitowie. Dalej w strumieniu mięte wodną. Powstanie taki mały filtr glebowo korzeniowy.

Filtr chodzi na okrągło na zimę pompy nie wyłączam.


 

Zobaczę czy zbiorniki dają rade, słyszałem opinie, że nie wytrzymują, pękają. Jeśli się nie sprawdzą, wymienię na beczki.

Ponad rok minął, jest jesień 2021, zbiorniki sie sprawdzają, nic nie przecieka, poczyniłem pare zmian.

Wyłożyłem płyty betonowe pod zbiorniki, dałem wszędzie uszczelki wlotowe typu delfin i trójnik na wlocie. Normalnie jest on zaślepiony, podczas czyszczenia filtra zatykam wlot do filtra i otwieram trójnik, woda wtedy leci do strumienia z pominięciem filtra.


W razie pytań pisać w komentarzach, pomogę na ile potrafię.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Budowa Altany Ogrodowej

Budowa wędzarni z beczki

Komplet ogrodowy z palet

Budowa oczka wodnego