Budowa oczka wodnego

Budowa oczka wodnego


W prosty sposób pokazana budowa oczka, bez wgłębiania się w teorie.
Jest to moje pierwsze oczko wodne, wiedzę czerpałem z internetu, więc jakieś błędy mogłem popełnić.
Wymiary oczka 7m x 5m głębokość 1.25m  pojemność ok. 17 m3


Pierwsza najszersza półka szerokość ok. 80 -90cm głębokość ok. 30cm zakończona podwyższeniem, by żwirek nie spadał niżej do oczka.
Drugi poziom, to u mnie półki na głębokości 70cm, szerokość 60cm, spadek w kierunku brzegu.
Trzeci poziom to dno około 1.2m Nad dnem zrobiłem małą półkę na pompe głębokość 1m.
Kształt oczka  wyznaczony za pomocą węża ogrodowego.
W pierwszej strefie płytkiej na głębokości ok 10cm zrobiłem mini półkę szerokości 15 cm
na kamienie, żwirek by zamaskować folie wychodzącą na brzeg. Jest to bardzo ważne, gdyż dużo osób robi pierwszą półkę zbyt głęboko i ciężko później zamaskować folie.
Do oczka od filtra będzie poprowadzony strumyk.
Teren u mnie jest nierówny, trochę z górki, dlatego musiałem wypoziomować teren. Na palikach wbitych mam zaznaczony poziom lustra wody. Z jednej strony oczka musiałem ubrać ziemi, z drugiej strony nadsypać. Wykop wykonywałem ręcznie, ostrym, lekkim szpadlem, no i łopatą.




Na niebiesko zaznaczyłem półkę na której będą kamienie maskujące  folię.
Na czerwono, poszerzoną strefę płytką gdzie będzie pomost.






Użyłem folie, membrane EPDM która jest bardzo trwała, rozmiar 12mx10m  jako podkład użyłem geowłóknine 300g/m2 rolka 100 m2  Folia która zostanie, użyje na strumień.
Guma epdm jest cięzka, rozkładaliśmy ją w 3 osoby, w gorący dzień (jest wtedy bardziej elastyczna)



To co widać na zdjęciu to deszcz napełnił, reszta to trza 
będzie kranówką uzupełnić.
Kamienie, które użyłem:
-żwir  8-16   1 tona
-żwir  32-70 1 tona
-żwir kremowy 16-32    1 tona
-otoczak granit  90-300 1 tona
Kamienie sypałem  na części, gdzie folia wychodzi na 
brzeg i żwir kremowy na mini plaże. Pozostałe duże kamienie zostaną wyciągnięte, dociskają tylko folie, użyje je przy strumieniu.  Jest też mini plaża, gdzie można nogi zamoczyć😊



W sumie weszło około 17 m3 wody  3 m3 deszczówki reszta kranówka.

Budowa filtra Tutaj wykonany z 2 pojemników 240 litrowych.
Pompa zasilająca filtr Jebao 15 000 l/h   135 W
Dojdzie jeszcze strumień łączący filtr i oczko, który częściowo będzie filtrem glebowo-korzeniowym.

Co bym zmienił:
-szersza półka ta najpłytsza 10cm mogłem ją zrobić szerszą, by było miejsce na strefę błotną, jakieś roślinki. Mam ją wąską jest miejsce tylko na kamyki maskujące folie.
-trochę za szerokie półki na głębokości 70 cm starczyły by węższe, więcej głębi by było.

Roślinki w oczku na chwilę obecną sierpień 2020
moczarka kandyjska, wywłócznik kłosowy, jeżogłowka, kaczeniec, kosaciec żółty, Pałka szerokolistna, oczeret jeziorny, żabieniec, niezapominajka, tojeść rozesłana, tatarak zwyczajny, lilie, trochę pistii pływa.
Jeszcze wokół oczka zasadzę byliny, krzewy. 
W oczku na wiosnę dodam jeszcze roślin.
Ryby myślę dopiero przyszły rok.

Etap 2 Strumyk.

Strumień łączy filtr z oczkiem, pełni też role filtra g-k i napowietrza oczko. Ma 8 metrów długości.
Mam naturalny nierówny teren, więc nie musiałem nadsypywać ziemi, by uzyskać spadek.
Strumień składa się z koryta głównego, półki maskującej brzeg strumienia i zagłębienia na schowanie końcówki folii pod ziemią, kamieniami.




1. koryto główne
2. półka z kamieniami maskująca brzegi
3. zapora, wał
4. zagłębienie na ukrycie końcówki folii.


Odcinek strumienia przy filtrze jest głębszy, będą tam zasadzone  Irysy.
Głębokość strumienia to:  ....
Strumyk wykonany z reszty folii EPDM, z 3 arkuszy, na zdjęciach widać łącza. Klejone klejem Oase EPDM Unifix 290 ml.
Na końcu strumyka umieściłem duży, płaski kamień, by powstał taki mini wodospad.





Maj, czerwiec 2021 dokupione roślinki wywłócznik kłosowy, przęstka pospolita,
kaczeniec, kosaciec żółty, lilia alba, sit rozpierzchły, osoka aloesowata, pałka wąskolistna, mięta nadwodna, rogatek, pistia, grzybieńczyk, pływacz zwyczajny, żabieniec babka wodna, grążel, tatarak trawiasty, pałka drobna.


Ryby wpuszczone w maju Orfy, Karasie ozdobne, 2 Karpie Koi.
Po pierwszym tarle w lipcu już mamy dużo małych rybek.

Pomost zrobiony z kantówek 10x10 i desek calówek. Na nogi przybiłem kawałki gumy epdm. Impregnacja nóg, zanurzonych w wodzie za pomocą palnika, opaliłem je po prostu , by ich nie malować.









                                         
Zimą pompy nie wyłączam, strumień, filtr chodzi cały rok.


Rok 2022 namnożyło sie dużo Karasi, wyławiamy i oddajemy za darmo.
Dokupujemy 4 małe Karpie Koi.
Przeciw glonom używam preparaty Hydroidea AlgoSplit i Tetra Pond Algofin.
Nawet pomogło.
Dokupiłem jeszcze trochę roślinek: pałki, krwawnice, rozpław sercolistny, grążel, żabiściek pływający
Dodałem też dodatkowo napowietrzacz Aqua Nova 18 W 2500l/h






Komentarze

  1. Witam mam pytanie ile kosztowała folia membrane EPDM i jaka grubość za m2

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grubość 1,02 mm ceny dokładnie nie pamiętam kupowałem na tej stronie https://sklep.oczkowodne.net geowłókninę i pompę tez tam.

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Budowa Altany Ogrodowej

Budowa wędzarni z beczki

Filtr do oczka wodnego.

Komplet ogrodowy z palet