Budowa Altany Ogrodowej

       


Jeśli interesuje Cię budowa altany, tu znajdziesz pomoc i inspiracje.
Nie jestem jakimś specjalistą czy fachowcem w tej branży, inspiracji szukałem jak Wy w internecie. Nie jest trudne wybudowanie takiej altany trochę chęci i umiejętności starczy.
Postanowiłem opisać i pokazać przebieg budowy. Opis budowy altany ogrodowej o wymiarach 3.40 x 3.40 m.
Drewno kupiłem na składzie, nieoheblowane dużo taniej wychodzi, ale roboty za to dużo więcej. Drewno poprzekładałem, obciążyłem i zostawiłem do schnięcia ponad miesiąc.
projekt
 W czasie gdy drewno schło, zrobiłem fundamenty z bloczków betonowych (8 szt.) pod każdy słup altany bloczek betonowy(w sumie 11 szt.) na uprzednio wylany fundamencik, wszystko dokładnie zwymiarowane i wypoziomowane. Następnie przykręciłem 4 kotwy do betoników, w których osadziłem 4 słupy narożne 10/10cm.



Następnie heblowanie  i szlifowanie drewna drewna. Ja używałem zwykłego struga i papier ścierny, można też użyć szlifierki kątowej z odpowiednią tarczą. 
Zacząłem budowę konstrukcji  od zamocowania 4 słupów (wysokość 216cm) w kotwach śrubami. Następnie naciąłem murłaty(długość 340 cm) i przykręciłem je do słupów długimi śrubami.


Później zamocowałem podwalinę (dolne belki) do betoników za pomocą stalowych kątowników. Podwalinę od spodu zabezpieczyłem dodatkowo masą kauczukową do izolacji przeciwwilgociowych, a miejsca styku z betonikami oddzieliłem papą. Można, by też całą podwalinę od spodu zabezpieczyć papą podkładową.
Przykręcenie 4 słupów pośrodku długości altany między murłatą, a podwaliną.
Cała konstrukcja wykonana z kantówek 10x10 cm,  raz zaimpregnowane drewnochronem, później jeszcze raz, a następnie lakier bezbarwny.  Więźba dachowa wykonana z kantówek 10/5 cm. Jakoś sobie poradziłem z konstrukcją dachu, czego się najbardziej  obawiałem.
Na zdjęciach widać deski pomocnicze, podtrzymujące belkę przy samym szczycie, później to rozmontowałem. Krokwie do murłaty łączyłem za pomocą stalowych łączników. Zrobiłem też "daszek chiński" można oczywiście bez.
     Na dach dałem płyty OSB 18mm, tylko na dole 4 rzędy z desek podłogowych, których trochę kupiłem za dużo.
Pape podkładową przybiłem papciokami. Na papę ułożyłem gont bitumiczny.
Legary podłogowe 5x10cm 6 sztuk w rozstawie 48 cm, w środku podparłem legary jeszcze cegłą na zaprawie oddzielając kantówki papą od zaprawy. Legary pomalowałem drewnochronem i masą kauczukową. Pod legarami rozłożyłem agrowłóknine. Legary mocowałem w trochę oryginalny sposób, można użyć specjalnych, stalowych wieszaków do belek.Na dole jest link do albumu, gdzie jest więcej zdjęć.

Podłoga z desek calówek, szerokości 10 cm, malowana od gory raz bezbarwnym impregnatem , 2 razy kolorem impregnatem i raz lakierem, od spodu 2 razy bezbarwnym. Wszystkie deski przykręcane śrubami, miedzy deskami szczeliny ok. 4 mm użyłem do tego krzyżyków do kafelek.

Płotki z dwóch stron altany usztywniają konstrukcje.
Oświetlenie i gniazdka.
Od spodu zszywkami zamocowałem maty słomiane, by nie było widać płyt osb.
Dodatkowe zdięcia, wymiary prosze  traktować poglądowo, dach można bardziej wypuścić lub zrobić mniejszy lub większy spadek, ja dopiero w czasie budowy wizualnie patrzyłem jakie skosy, ile wypuścić dach.






Kosztorys:
Drewno: 1400 zl + 40 zl transport
Bloczki betonowe 11 x 4.30zl = 47zl
Masa kauczukowa do izolacji przeciwwilgociowej 32 zl
cement 2 worki 16zl
kotwy pod slupy 4 sztuki 87 zl
drewnochron 18 l bezb. 265 zl
drewnochron kolor 3l dąb 52 zl
lakier extrA drewnochron 1l 38 zl
lączniki , sruby, gwozdzie 230 zl zl
płyty osb 18mm szt 5 395zl. + transport 35 zl
papa podkladowa 3 rolki 49x3= 150 zl
agrowłóknina 32 zl
gont bitumiczny 8 (paczek) x 67 zl 536zl
Maty słomiane 3 rolki 3x 69zl 207 zl
razem 3560 zl
Możliwe, że o czymś zapomniałem, materiał kupowany w 2011/2012 ceny już pewnie nieaktualne.

Więcej zdjęc w albumie tu:  klik
Filmik tu: klik 
 
Jeśli ktoś ma jakieś pytania, proszę pytać w komentarzach.

Jesień 2020 doszły schodki z kostki granitowej.


Jednak z kamienia, łupka ładniej to wygląda.


Kamienie kładzione na zwykłej zaprawie murarskiej. Do wykonania stopni użyłem obrzeży Eko-Bord. Kamienie pokryłem impregnatem
JURGA PROOF ST



 

Komentarze

  1. Belki u góry Pan jak mocował te główne na rogach? Na zakładkę ale Pan skrecał je czy jak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jedna na drugą, tylko musiałem końcówki odpowiednio przyciąć, no i długimi śrubami do słupa od góry przykręciłem.

      Usuń
  2. A jesli chodzi o mocowanie krokwi skosnych ? Laczniki lekko naginane byly ? Czy mozna kupic pod takim katem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, troche je wyginałem by uzyskać odpowiedni kąt.

      Usuń
  3. Witam a jesli chodzi o plyty na dachu przycinane pod jakims katem zeby sie ladnie schodzily na krokwiach skosnych ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Tego zbytnio nie pamiętam, ale chyba pod kątem je ciąłem. Myślę, że tu nie trzeba dużej precyzji,
    te skosy i tak są pokryte papą i gontem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Cześć, wielkie dzięki za te zdjęcia i informacje, dokładnie to szukałem, bardzo mi to pomogło, pozdrawiam z niemiec

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się , że pomogłem. Również pozdrawiam z Niemiec.

      Usuń
  6. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam Panie Robercie altana bardzo śliczna naprawdę cudo ma pytanie można prosić o nr telefonu do Pana mam parę pytań pozdrawiam Piotr Bachowski nr tel mój
    538-325-190 proszę się odezwać

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie mam pojęcia ile wyszło.

    OdpowiedzUsuń
  9. No i pięknie! Ile czasu zajęło jej budowanie? Wiem, że już minęło sporo czasu od budowy, ale zastanawiam się, co bardziej się opłaca - samodzielna budowa altany czy jednak jej kupno? Wiem, że już trochę czasu minęło.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wszystko zależy kto ile ma czasu, mi zajęło rok, ale ja tylko weekendowo pracowałem.
    Ja myślę, że jednak lepiej samemu budować, satysfakcja z własnej roboty no i dłużej wytrzyma.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ładnie Ci to wyszło, jestem ciekaw ile cały dach może ważyć ?



    OdpowiedzUsuń
  12. nie wiem, ale nie jest to ciężka konstrukcja.

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetne rozwiązania! Widać, że znasz się na tym temacie jak mało kto :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam skąd 11 bloczków skoro jest 9 słupów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W niektórych miejscach 2 bloczki na sobie, nierówny teren, trza było wypoziomować.

      Usuń
  15. Solidnie napisane. Pozdrawiam i licżę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  16. Solidnie napisane. Pozdrawiam i licżę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  17. Solidnie napisane. Pozdrawiam i licżę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  18. Super materiał, potrzebowałem takiej inspiracji dla własnego projektu, brakowało mi pomysłu i wiedzy na szczegóły konstrukcji a tu podane jak na tacy i naprawdę mucha nie siada;)
    Szacun - Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje cieszę że pomogłem, po to zrobiłem bloga, by pomóc innym.

      Usuń
  19. Dziękuję za ten wpis! W tym roku czeka mnie budowa altany. Mam nadzieję, że wyjdzie mi coś podobnego. Super robota! Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam!

    W jaki sposób docial Pan te poprzeczne belki łączące krokwie narożne?? Czy mają one takie same wymiary jak krokwie?

    Całość wygląda bardzo ładnie, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  21. Wymiary mają takie same 5x10cm
    Docinałem piłą ręczną.

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam. Jak pan myśli czy można powiększyć altanę do 4x4m pozostawiając te same rozmiary belek?

    OdpowiedzUsuń
  23. Jeśli chodzi o przekrój, grubość belek to powinno starczyć, ale może by trza zastosować, jakieś zmiany konstrukcyjne, dla usztywnienia konstrukcji np. miecze.

    OdpowiedzUsuń
  24. Doskonały poradnik i wskazówka do tego, jak wybudować altankę - dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  25. Witam. Stawiam zbliżoną wielkością altanę 3,5/3,5. Przy zastosowaniu na dach plyty OSB 18mm jakie stosował Pan papiaki do gontu bo widze ze najkrótsze dostepne to 25mm i przejdą przez płytę na wylot. Moze banalne pytanie ale zaden ze mnie budowlaniec.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dałem 4 rzedy desek calówek na dach przy okapie, mialem za duzo, tam papcioki weszly całe. Nie pamiętam jak długie miałem papcioki, możliwe że gwoździe dałem tylko tam gdzie krokwie przechodzą, a w pozostałych miejscach podklejałem.

      Usuń
  26. Fajnie wszystko opisane, niedługo czeka mnie podobna robota.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  27. sama przyjemność, powodzenia.

    OdpowiedzUsuń
  28. Trzeba przyznać, że dobra robota. Nie każdemu chce się zabierać za takie rzeczy, ale dla majsterkowiczów bardzo przydatny wpis :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Świetny tekst! Od roku nie czytałam tak wartościowego i fajnego artykułu.

    OdpowiedzUsuń
  30. Świetna robota. Proszę napisać jak długie śruby i o jakiej srednicy zastosował Pan do kotw do betonu? Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  31. Dlugosc sruby dluzsza niz dlugosc kotwy chyba 12cm, srednica sruby jak otwór w kotwie.

    OdpowiedzUsuń
  32. Witam. Jakie długie są te krokwie z których wykonał Pan dach ? bo nie ma nigdzie napisane. Super altanka właśnie taką sobie zrobie tylko o wymiarach 3m na 3m. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, przepraszam ze tak późno dawno tu nie zaglądałem, skośne krokwie 305cm, środkowe 195cm oczywiście można dać krótsze lub dłuższe, zależy ile ma wystawać dach na okapie.

      Usuń
    2. teraz widze, na jednym zdjeciu sa wymiary pokazane krokwi.

      Usuń
  33. Witam
    Robił Pan jakąś wylewkę pod bloczki betonowe?

    OdpowiedzUsuń
  34. tak, w opisie napisałem, ze pod te bloczki wylałem troche zaprawy, by lepiej siedziały, dopiero potem bloczki.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Budowa wędzarni z beczki

Filtr do oczka wodnego.

Komplet ogrodowy z palet

Budowa oczka wodnego